Vasile Alecsandri despre teatru

Vasile Alecsandri despre teatru

de Vasile Alecsandri

Iubite amice ... Sustii cu tot dreptul, desi pe ton glumet, ca nu autor dramatic ar gasi in societatea contemporana, elemntele necesare pentru un bogat repertoriu, si imi impui misia acelui autor. Fie! ... Eu insumi m-am gandit adeseori la o asemine grea intreprindere, si fiindca inca la noi nu posedam nici libertatea tribunei, nici arma zilnica a jurnalismului, am proiectat sa-mi fac din teatru un organ spre biciuirea naravurilor rele si a ridicolelor societatii noastre. Ambitia frumoasa si atragatoare ... insa am ramas spariet si descurageat cand am constatat numeroasele obstacole ce as avea de invins.
Susceptibilitatea guvernului si a scoietatii este cu atat mai oarba, ca ea nu a fost inca atinsa de nimeni pana acum. Un autor dramatic s-ar expune la multe neagiunsuri din partea puternicilor zilei ... ar aceasta consideratie nu m-ar impiedeca de a-mi ascuti condeiul.
Dificultatile ce se ridica in ochii mei cu forme uriase de fantasme au sorgintea lor chiar in sanul institutului teatral; caci trei lucrui sint de creat pentru a se dobandi un rezultat satisfacator:
1- limba, 2- giocul actorilor si 3- educatia publicului...
Precum vezi trebuieste tot creat: 1- o limba conforma cu caracterul fiecarui personaj, precum si cu nationalitatea lui, si cu timpul in care traieste; 2- o scoala de declamare pentru a sa forma actori inteligenti si corecti in giocul lor pe scena. Cat pentru public, nu ma indoiesc ca si-ar perfectiona gustul si guidecata indata ce s-ar gasi dinaintea unui spectacol compus de adevarati artisti.
Un teatru perfect nu se improvizeaza de azi pana mani trebuie timp si sacrificiuri, si in lisa acestor doua conditii un autor va fi tinut a compune piese usoare si potrivite cu puterile diletantilor, si a merge inainte treptat, punandun frau imaginatiei sale, facand act de abnegare, condamnandu-se la o lucrare restransa si ridicandu-si inspirarile la talia interpretarilor. O asemine intreprindere cere multa bunavointa, mult tact, multa rabdare din partea acelui ce s-ar incerca sa creeze un repertoriu national. Ferindu-se de mania traducatorilor de drame ca mare spectacol si cu situatii exagerate, el va alege din repertoarele straine piese placute, lesne de giucat, si le va localiza cu maiestrie in privirea gustului public, sau, mai bine, va compune bucati originale in care va introduce moravurile si tipurile locale.
Elementele nu-i vor lipsi pentru a agiunge la scop caci societatea noastra este impiestritata cu felurite tipuri comice, si defectele ei chiar formeaza un grup destul de marisor.

Din editia Opere complete, Partea intaia, Teatru, 1875, Bucuresti

Vasile Alecsandri despre teatru