George Calinescu - Vasile Alecsandri - Istoria literaturii romane de la origini pana in prezent

de Vasile Alecsandri

Despot Voda se nutreste din teatrul lui Victor Hugo, cu toate acestea drama lui Alecsandri e originala si daca e vorba despre o inraurire ea e din partea, mai degraba, a piesei lui Hasdeu Razvan si Vidra pe care Alecsandri o numea in deriziune "dramul" desi aceea deschide seria dramelor istorice romane (...) Se contureaza de la inceput conflictul fundamental si traditional din teatrul istoric romanesc, care este nu intre indivizi, ci intre ambitia voievodului pe deo parte si rezistenta traditiei si a corpurilor construite pe de alta. Vechiul cor din tragedia elina ii ia locul aci taranimea, factor de impotrivire si totdeodata spectator impasibil al agitatiei eroului in spiritul unei absolute religii a desertaciunii. De aceea eroii inteligenti si ai initiativei fac in acest teatru o figura mizerabila si antipatica in chiar intentia autorului, criteriul faptelor fiind bunul simt, obiceiul pamantului, in genere deci idei moderatoare (...) Exponentii traditiei sunt in Despot Voda JUmatate si Limba-Dulce, comentatori cu bun humor ai evenimentelor, care insa nu judeca faptele eroic ci numai din punct de vedere politic.

Instinctul artistic al dramaturgului a stiut sa lase eroului libertatea de a se proiecta. Despot e un aventurier ambitios, pornit de jos, dar inteligent, cult, mare seducator de omaeni si nu prin satanism romantic ci prin valoarea si generozitatea planurilor sale (...) Aventurierul castiga numaidecat pe toti. Cuvintele lui inalta spiritele, seductiile incanta pe femei, iar Doamna Ruxandra si fata lui Motoc, Ana, sunt ametite. Despot le capteaza pe fiecare cu mijloace felurite. Doamnei ii face daruri si omagii cu care sotia acelui ursuz Lapusneanu nu este obisnuita, Anei ii da un spectacol de vitejie, sarind pe un cal salbatic peste zidul curtii (...) Indrazneala lui Despot e rasplatita de noroc si de altfel aventurierul are o insusire mai mare decat toate celelalte si anume increderea in destin:

"Despot: S-apoi ... ceva imi spune cu-o tainica soptire,
Ca moartea respecteaza pe omul cu menire"

Despot Voda devine tragedia nu prea adanca insa bine studiata a omului de actiune din afara in lupta cu un factor puternic si impenetrabil, cu obiceiul tarii.